Списание „КуклАрт“
Световният ден на кукления театър 2022
Ранджана Панди / Информация

МОРЕТО
Морето винаги е пренасяло разказвачите и техните истории от един бряг на друг, от един остров на следващия, от един континент до много други. Историите се вихрели едновременно, в различни културни вариации и се превръщали в безсмъртни приказки. Морето е материал за истории от самото начало на времето, пълно с морски дракони, русалки и разни фантастични същества. Именно по тези водни пътища преминавали принцеси и пирати, моряци и търговци носещи натрупани богатства, групи от занаятчии, придворни шутове и екзотични изделия, и разбира се, великите приказни митологии, като „Махабхаратa“, „Рамаянa“, „Сагар Мантан“, „Синдбад Мореплавателят“, „Пътуване на Запад“, „Хиляда и една нощ“… пътуващи от една към друга култури. С всяко разказване, историите се променяли, натрупвайки през вековете фини пластове – забавляващи, разсейващи и подхранващи душите на пътешественици, авантюристи, злодеи и герои от далечни и непознати земи. Морето остава магическо и мистериозно, докосвайки животите на милиони хора на тази планета. То храни, поддържа и обитава въображението на всички. Океанът е силата, от която е възникнал целокупният живот на тази планета. Но днешната реалност е горчива. Морето е последната ни граница днес – последната граница между нас и унищожението на живота, такъв какъвто го познаваме. Днес морето е замърсено, задъхващо се за живот, задушено от мрежите на алчността и безотговорното разхищение. Превърнато е в бульон, пълен с боклук от умиращи корали и морски обитатели. Всеки един от нас, е по някакъв начин малка част от тази тъжна реалност.
Ето едно предизвикателство към всички разказвачи на истории днес – да съживят уважението към моретата на Земята – нашият общ дом. Нека насочим своя колективен талант в тази цел. Точно сега!
Коя е Ранджана Панди?
Индийски кукленик, драматург, театрален и телевизионен режисьор и преподавател. Ранджана Панди завършва Английска литература в Делхийския университет с магистърска степен по Масови Комуникации и диплома по Журналистика. Обучава се като куклар в Белгия към Théâtre Toone (Театър Тоон), Theatre Tilapin (Театър Тилапан) и Théâtre Royal du Peruchet (Кралския театър Перуше). През 1982 г. Ранджана Панди основава и ръководи Jan Madhyam (Народен медиум) – обществена, медийна, образователна куклена компания. Ранджана Панди е един от пионерите на Индийския субконтинент, които изследват изкуството на кукления театър, като терапия. Народен медиум създава (1984-1990) поредицата от седмични предавания Чоко-Пили (Chowkoo-Pili) – Chowkoo (момчето с кубична глава) и Pili (жълтото момиче) – базиращи се на кукления театър, за младите хора с интелектуални увреждания в Делхи. Те третират общи понятия и развиват социални умения и ценности, като са презентирани от популярни изпълнители, включително Карън Смит (Karen Smith) и Шубха Саксена (Shubha Saxena). Тези ежеседмични предавания са пренасяни в училища, бедняшки квартали и села в региона на Делхи и Харяна. Това начинание допринася за подобряването на живота на хората с увреждания, като обръща специално внимание върху девойките и жените. Други комуникационни програми за развитие, използващи кукления театър и пърформативните медии са с фокус върху грамотността, нуждите на хората с увреждания, екологията, застрашените видове, набавянето на средства, канализацията, здравето и насилието над жени. През 2000-2002 г. Ранджана Панди създава и режисира първия, базиран на кукления театър, 18-сериен телевизионен сериал за деца, Khullum Khulla (Открито), който е излъчван няколко пъти от индийската национална радио-телевизионна корпорация Доордаршан (Doordarshan) в период от осемнайсет месеца. Ранджана Панди е във факултетите на няколко колежи за обучение на учители и масова комуникация, включително Jamia Millia Islamia (Националния ислямски университет) в Ню Делхи и провежда семинари „Кукленият театър в образованието, терапията и развитието“.
Превод Мая Иванова
Редакция проф. Славчо Маленов
