Актуално
„Хотел“, авторски спектакъл на Любомир Желев
Фотограф Гергана Дамянова.
Хотел
Валентина Вирянска
Постановъчен екип
Автор и режисьор Любомир Желев
Сценограф Наталия Гочева
Композитор Тодор Василев
Хореография Анна-Валерия Гостанян
Фотограф Гергана Дамянова
Участват: Анна-Валерия Гостанян, Биляна Райнова, Любомир Желев.
Спектакълът „Хотел“, по идея на Любомир Желев, ни представя различна форма на театъра, непозната за българската публика – посоката, в която поема младият режисьор е предизвикателство не само за него, но и за сетивата на зрителите. Вдъхновен от творческата естетика на френските артисти Орелия и Джеймс Тиери, внуци на Чаплин и продължители на артистичния ген в рода им, Желев създава спектакъл, който съчетава разнообразни изразни средства.
В спектаклите на неговите „учители“, под музикален съпровод артистите говорят чрез езика на тялото, проявен като танц, жест или физическо действие и взаимодействат със сценичния реквизит като продължение на самите тях. Театърът, който Тиери създават, напомня на съновидение, на майсторски изпълнен фокус, на оживяла картина.
По всичко личи, че Желев е направил смел опит да създаде спектакъл в подобен дух – „Хотел“ е неговият дебют като режисьор[1]. На сцената той си партнира с Биляна Райнова и Анна-Валерия Гостанян, която също така е хореограф на спектакъла. Драматургията се състои от серии безсловесни картини, в които отделни елементи от сценографията, дело на Наталия Гочева, напомнят на сюрреалните образи от картините на Салвадор Дали. А те ни разказват класическата история за любовта – двама души се срещат и се влюбват един в друг от пръв поглед, но като във всяка история се появява и антагонистът, търсещ всевъзможни начини да ги раздели.
Историята в спектакъла има три персонажа – Мъжът, Жената и Пиколото. Мъжът пристига в нов град с два куфара в ръка, запътва се към хотела, в който обмисля да се настани и пред него случайно среща Жената, в която се влюбва. Обаче след като се настанява в хотелската си стая му се случват поредица от необясними случки – в отражението на огледалото вижда Жената, огромна жаба се появява иззад рамката на картината в стаята му; в мивката се натъква на главата на Пиколото. Всичко, което Мъжът преживява напомня на трескав кошмар изпълнен със странни видения, а ние се питаме дали сънува или е буден, дали са реални хотелът, Жената и Пиколото или са плод на неговото въображение?
Понеже в спектакъла не се произнася нито една дума, артистите общуват помежду си и с публиката именно с езика на тялото – звукът, музиката, танцът и жестът са основните им изразни средства – ала онова, което грабва вниманието е магията на илюзията. В спектакъла се използват похвати познати от илюзионното изкуство. Така например, когато Мъжът сяда пред масата в хотелската си стая, за да вечеря нито „намира“ края на спагетите, от които вкусва, нито съумява да пие от виното в чашата си, която „пресъхва“ веднага щом я докосне.
„Хотел“ е крачка към развиването на нови форми на кукления театър у нас – спектакълът дава посока, в която още много артисти тепърва ще експериментират, а зрителите несъмнено вече очакват бъдещите прояви на младия режисьор.
[1] Проектът е реализиран с подкрепата на Национален фонд „Култура“, програма “Дебюти”.
Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“.
Още от Актуално
10/01/2024
05/01/2024
15/11/2023