Актуално

Посланието на Ранджана Панди за Световния ден на кукления театър

МОРЕТО

Морето винаги е пренасяло разказвачите и техните истории от един бряг на друг,
от един остров на следващия, от един континент до много други. Историите се
вихрели едновременно, в различни културни вариации и се превръщали в
безсмъртни приказки.
Морето е материал за истории от самото начало на времето, пълно с морски
дракони, русалки и разни фантастични същества.
Именно по тези водни пътища преминавали принцеси и пирати, моряци и
търговци носещи натрупани богатства, групи от занаятчии, придворни шутове и
екзотични изделия, и разбира се, великите приказни митологии, като
„Махабхаратa“, „Рамаянa“, „Сагар Мантан“, „Синдбад Мореплавателят“,
„Пътуване на Запад“, „Хиляда и една нощ“… пътуващи от една към друга
култури.
С всяко разказване, историите се променяли, натрупвайки през вековете фини
пластове – забавляващи, разсейващи и подхранващи душите на
пътешественици, авантюристи, злодеи и герои от далечни и непознати земи.
Морето остава магическо и мистериозно, докосвайки животите на милиони хора
на тази планета. То храни, поддържа и обитава въображението на всички.
Океанът е силата, от която е възникнал целокупният живот на тази планета.
Но днешната реалност е горчива. Морето е последната ни граница днес –
последната граница между нас и унищожението на живота, такъв какъвто го
познаваме. Днес морето е замърсено, задъхващо се за живот, задушено от
мрежите на алчността и безотговорното разхищение. Превърнато е в бульон,
пълен с боклук от умиращи корали и морски обитатели. Всеки един от нас, е по
някакъв начин малка част от тази тъжна реалност.
Ето едно предизвикателство към всички разказвачи на истории днес – да
съживят уважението към моретата на Земята – нашият общ дом.
Нека насочим своя колективен талант в тази цел. Точно сега!

от Ранджана Панди

 

Коя е Ранджана Панди?

Индийски кукленик, драматург, театрален и телевизионен режисьор и
преподавател. Ранджана Панди завършва Английска литература в
Делхийския университет с магистърска степен по Масови Комуникации
и диплома по Журналистика. Обучава се като куклар в Белгия към
Théâtre Toone (Театър Тоон), Theatre Tilapin (Театър Тилапан) и Théâtre
Royal du Peruchet (Кралския театър Перуше).
През 1982 г. Ранджана Панди основава и ръководи Jan Madhyam
(Народен медиум) – обществена, медийна, образователна куклена
компания. Ранджана Панди е един от пионерите на Индийския
субконтинент, които изследват изкуството на кукления театър, като
терапия.
Народен медиум създава (1984-1990) поредицата от седмични
предавания Чоко-Пили (Chowkoo-Pili) – Chowkoo (момчето с кубична
глава) и Pili (жълтото момиче) – базиращи се на кукления театър, за
младите хора с интелектуални увреждания в Делхи. Те третират общи
понятия и развиват социални умения и ценности, като са презентирани
от популярни изпълнители, включително Карън Смит (Karen Smith) и
Шубха Саксена (Shubha Saxena). Тези ежеседмични предавания са
пренасяни в училища, бедняшки квартали и села в региона на Делхи и
Харяна. Това начинание допринася за подобряването на живота на
хората с увреждания, като обръща специално внимание върху
девойките и жените.
Други комуникационни програми за развитие, използващи кукления
театър и пърформативните медии са с фокус върху грамотността,
нуждите на хората с увреждания, екологията, застрашените видове,
набавянето на средства, канализацията, здравето и насилието над
жени.
През 2000-2002 г. Ранджана Панди създава и режисира първия,
базиран на кукления театър, 18-сериен телевизионен сериал за деца,
Khullum Khulla (Открито), който е излъчван няколко пъти от
индийската национална радио-телевизионна корпорация Доордаршан
(Doordarshan) в период от осемнайсет месеца.
Ранджана Панди е във факултетите на няколко колежи за обучение на
учители и масова комуникация, включително Jamia Millia Islamia
(Националния ислямски университет) в Ню Делхи и провежда
семинари „Кукленият театър в образованието, терапията и
развитието“.

 

превода на посланието Мая Иванова 

редакция проф. Славчо Маленов