Списание „КуклАрт“
Терапевтични техники и технологии за психологическо въздействие чрез кукла върху деца с медицински, емоционални, образователни, умствени и рехабилитационни проблеми
КуклАрт / Информация

Автор Михаела Тюлева
Издателство Фондация „Човешката библиотека“, 2022
Редактори: проф. Жени Пашова, проф. Спаска Зафирова, доц. д-р Катя Михайлова, Светла Алексиева, Анриета Жекова, Екатерина Ангелова, 2022
Коректор Калин М. Ненов, 2022
Художник и оформител на корицата Душан Георгиев, 2022
Снимка на задната корица Елена Колева, 2022
Предпечатна подготовка Елка Парушева, 2022
Книгата на Михаела Тюлева поставя фокус върху деца с медицински, емоционални, образователни, умствени и рехабилитационни проблеми и възможните терапевтични техники и технологии за психологическо въздействие върху тях чрез кукла. В продължение на 170 страници авторката систематично преминава през терминология, различни техники и технологии както и конкретни практически примери, като също се спира на разнообразни видове терапия и диагностични методи.
Текстът е структуриран в: Увод, Четири глави, Заключение, Приложение и Библиография, в която са цитирани над 100 източника – на български и от чуждестранни автори.
В Увода на книгата, Михаела Тюлева превежда читателя през структурата на труда си като прави впечатление историческата разходка от 1938 г. и началото на терапията с кукли през 1974 г., когато UNIMA International създава секция „Кукли и терапия“ и започва да събира документация, да издава публикации, да осъществява срещи и обмяна на информация и организиране на стажове за професионално усъвършенстване, за да достигнем до 1992 г в Канада, където е открито Национално училище за куклени умения, в което се изучават начините за използването на куклата в специалната педагогика и социалната дейност.
В самото начало на текста авторката заявява: „Целта на терапията чрез изкуство не е просто да се създаде предмет на изкуството, а по-скоро да се почувства удовлетворение от сътворяването на нещо със собствени ръце или тяло“ и допълва с „Терапията с кукли представлява алтернативен вариант при работа с болни, при които е затруднено вербалното изразяване на мисли и чувства. Тя отключва и активира емоционалните процеси, създава социални взаимодействия, регулира психофизическото напрежение и развива у човека способността за естетическо преживяване и наслада“.
Структурата на книгата може да бъде представена по следния начин:
В ПЪРВА ГЛАВА на настоящото научно изследване се разглеждат терапевтичните техники и технологии, които имат пряка връзка с терапията с кукли и нейното положително влияние при деца с медицински, образователни, емоционални, умствени и рехабилитационни проблеми.
ВТОРА ГЛАВА е фокусирана върху всички онези арт терапии, които се допълват, преливат една в друга и носят своя положителен ефект. Вниманието е насочено към куклотерапията като средство за преодоляване на проблеми при деца със специални потребности.
ТРЕТА ГЛАВА е подчинена на описание на поставените цели и постигнатите резултати в различните случаи, по които авторът работи като куклен терапевт и асистент. В тази глава са включени общо 7 практически работи, част от които с дете с церебрална парализа (ДЦП); съвместен проект със Съюза на глухите в България, поредица от срещи, инициирани от издателство „Кръгозор“ на тема сексуалното образование, работа с дете на възраст 11 години с диагноза хиперактивност и дефицит на внимание и др.
В ЧЕТВЪРТА ГЛАВА са описани някои от диагностичните методи, с които психологията и педагогиката си служат при работа с деца с определени специфични потребности.
В едно от приложенията може да бъде открита Схема за съчиняване на вълшебна приказка, а в друго – План за урок.
В заключението авторката поставя фокус върху ролята на куклата като средство за общуване, за преодоляване на кризисни състояния, за социализиране, за самооценка.
Екип на КуклАрт
