Списание „КуклАрт“
Частните куклени театри в България – десет примера от изминалите тридесет години
Светломира Стоянова / Теория, история, опит, полемика

Частният театър в България съществува още от края на миналия век. Този текст е насочен към чуждестранни професионалисти и любители на кукления театър, фестивални селекционери, културни мениджъри, директори на институции и организации, които биха искали да „хвърлят едно око“ на малка част от частния сектор в сферата на кукления театър, който успешно се развива през изминалите години на българско и международно ниво.
Информацията тук е за 10 частни куклени формации (кога и от кого са били основани, какви спектакли продуцират, каква е настоящата им дейност, имат ли собствено пространство), всяка от които вече е емблематична за създаването на облика на този разрастващ се сектор. Редът на подредба е определен от годината на основаването им, а информацията за тях представлява много кратко резюме на дейността и жанра, който е водещ в творческите им търсения.
Текстът цели да очертае развитието на частния куклен театър в България с едно наум, а именно, че към момента и особено в изминалата година, след провеждане на активен диалог между независими артисти и частни формации от различни сфери на културата, стана ясно, че съществуващите частни куклени театри в страната са повече от описаните тук. В края на изминалата (2020 г.) Министерството на културата инициира изработка на регистър на независими културни дейци в България, което предполага в следващото издание на това списание да откриете повече информация по темата.
Условно десетте примера са разделени в рамките на три времеви периода, вместени в последните три десетилетия.
Период I (1988-2000 г.)
Малък куклен театър „Слон“ – основан през 1988 г. в София от актьорите Роза Николова и Мирослав Цветанов. Това е единственият частен куклен театър в Европа, специализиран във водния куклен театър. От създаването си до момента, театърът няма нито едно репертоарно представление, което да не продължава да се играе. През 1991 г. театърът инициира учредяването на фонд „Златно ключе“, подпомагащ театралното дело, научноизследователската и издателска дейност, свързани с проблемите на кукления театър, създаването на изкуство „за“ и „от“ деца, както и музейното и образователно дело в сферата на кукленото изкуство. Театър „Слон“ привлича млади артисти в екипа си през изминалите години. Спектаклите и дейността му са представени в годините в рамките на различни форуми и фестивали на всички континенти.
Сайт на Малък куклен театър „Слон“ http://www.slontheatre.com/
Театър „Ателие 313“ – основано през 1989 г. като студийна формация за сценични експерименти. Няколко години по-късно директор на театъра става Петър Пашов, който привлича режисьори и актьори, които до днес творят там. През 2008 г. в Ателието започват да работят млади абсолвенти от НАТФИЗ „Кр.Сарафов“. „Ателие 313“ се намира в не централен квартал на София и продължава да дава възможност на млади артисти да осъществяват първите си професионални спектакли. Притежава собствена сцена и е поле за експерименти на млади режисьори, сценографи, актьори. Именно експерименталната творческа форма е водеща в работата на студията и е един от двигателите на търсенията в кукления театър в България през изминалите 30 години.
Сайт на Театър „Ателие 313“ https://www.atelie313.com/
Куклено-драматичен театър „Хенд“ – формацията е създадена в Париж през 1990 г. От 2010 г. има своя театрална зала в Пловдив, а в екипа има осем артисти. Този факт го прави един от малкото частни куклени театри в България със собствена сграда и постоянен екип. Основно работи в посока на комедийния жанр като има спектакли и за възрастни, и за деца. Мисия на камерния театър „Хенд“ е да популяризира стиловете, в които работи актьорския екип: куклен театър за деца и възрастни, драматичен театър, ситуационна комедия, „stand – up comedy“ (словесна импровизация), уличен куклен театър, пантомима и клоунада, която е силно застъпена в търсенията на екипа. Репертоарът е с предимно комедийна насоченост.
Сайт на куклено-драматичен театър „Хенд“ https://handtheatre.com/
Театър „Кредо“ – независима театрална формация основана през 1992 г. в София от актьорите Нина Димитрова и Васил Василев-Зуека. В работата на формацията се комбинират средствата на драматичния и куклен театър, на клоунадата и комедия дел арте и визуалните изкуства. Театърът няма собствена сграда, но голяма част от представленията се играят в столичния Театър „199“. През годините театърът се видоизменя като залага на работата с млади артисти. Един от най-разпознаваемите спектакли на театъра „Шинел“ се играе вече 25-и сезон като интересното е, че при международни гостувания актьорите са го изпълнявали на 9 различни езика чужди езика. Друг емблематичен техен спектакъл е „Каквото направи дядо, все е хубаво“ по Х. Кр. Андерсен
Сайт на Театър „Кредо“ https://credotheater.weebly.com/
Мим формация „Жар театър“ е основана през 1993 г. от Елена Пап и Пламен Радев – театрални режисьори, педагози и експерти в сферата на пантомимата, невербалния театър, спектакли на открито, театър спрямо мястото (site-specific), огнен театър. Базирани са в София и представят спектаклите си, подходящи за възрастни и за деца, както на закрито, така и в открити пространства. Имайки предвид особеностите на представяне на спектаклите, не притежават собствена сграда. От 2008 г. работи с международен екип, което предполага устойчиви международни колаборации. Ядрото на екипа е от четирима души. „Жар театър“ е една от малкото театрални компании, които са фокусирани върху експериментални форми обвързани със site-specific театъра и изследователска дейност като подход в спектаклите им.
„Театър Цвете“. Театрално-социалната формация „Театър Цвете“ е основана през 1993 г. от възпитаници на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, София. Екипът се състои от професионални актьори, режисьори, психолози и доброволци. Посредством иновативни за България драматургични и театрални техники, актьорите провеждат неформално образование сред подрастващите. Характерна черта на работата на театралната формация е, че публиката не е само зрител, а и участник в интерактивни представления. По време на работни сесии се залага на преживяването, а не на заучаването с цел по-ефективно справяне с житейски проблеми. Екипът работи в посока счупването на стереотипи на обществото към млади хора от изолирани общности. „Театър Цвете“ си партнира както с родители, така и с държавни и общински институции и неправителствени организации и провежда национални и международни тренинги.
Сайт на „Театър Цвете“ http://theatretsvete.eu/
Период II (2000-2010 г.)
Фондация „За Родопите“ – Единствената частна формация в сферата на кукления театър, която е член на АКТ-УНИМА, България. Фондацията е основана през 2000 г. от режисьора Петър Тодоров и актрисата Десислава Минчева в малко село в планината Родопи, където през 2004 г. е поставено началото на Център за изкуства „За Родопите“. Центърът продуцира театрални и танцови спектакли и организира фестивали. Ежегодно фондацията организира фестивала „Забранено за възрастни“ – за деца и младежи, който се провежда есенно време в населени места в Смолянска област. Съорганизатор е и на единствения фестивал на българския физически и визуален театър „Ерата на водолея“ в град Бургас. Фокусът на работа на фондацията са спектакли, базирани на български фолклор („Сливи за смет“, „Концертът“), експериментални форми – физически театър ( „Топка“ част 1 и 2 ), театър за бебета и деца с психични увреждания ( „Жълто“).
Сайт на Фондация „За Родопите“ http://prac.biz/
Период III (2010-2020)
Уличен куклен театър „Мале–мале“ – основан през 2013 г. като уличен куклен театър от студенти първи курс следващи куклен театър в НАТФИЗ „Кр.Сарафов“. Към момента те са вече част от немалко български куклени фестивали, в които се включват с улични представления на параван, шоу със сапунени мехури, работилници за деца, фокуси и др. Не притежават собствена театрална сцена, но за сметка на това са създатели на първата онлайн телевизия за куклен театър, в която всяка неделя на живо се излъчва предаване, в което са включени песни, приказки и креативни работилници. Членовете на екипа имат професионален опит както като актьори, така и като режисьори и реализират както съвместни, така и самостоятелни проекти.
Сайт на Уличен куклен театър „Мале-мале“ https://malle-malle.com/
Малка театралнак компания – основаната през 2013 г. в Габрово, компанията е насочена към социално ангажирани представления с фокус върху опазване на околната среда и иновации. Един от последните им проекти е ярък пример за търсене на иновативни подходи в представянето. „Островът на съкровищата v1.0“ е първият куклен спектакъл с виртуална реалност и по-конкретно това е XR куклен спектакъл, който съчетава в себе си технологиите за смесена и виртуална реалност (MR/VR – mixed reality/virtual reality). През 2019 г. е селектиран да бъде част от CONGLOMERATE – официалното представяне на България в рамките на Пражкото квадриенале.
Сайт на „Малка театрална компания“ http://smalltheatrecompany.com/
PUPPET’S LAB – Театралната компания „Puppet’s Lab“ е основана през 2014 г. от Мариета Голомехова (сценограф) и Веселка Кунчева (режисьор), които работят заедно повече от 15 години. Целта на компанията е да търси нови форми и иновативни средства в театъра. Носители са на много престижни международни и национални награди. През последните няколко години са част от няколко творчески лаборатории в кукления театър в Стара Загора. След лабораториите спектаклите стават част от репертоара на театъра. Екипът създава представления в жанровия куклен театър за възрастни. Не притежават собствена сцена и често работят на сцената на държавни театри с актьори от театрите (Стара Загора, Пловдив, София и др.). Характерна за тях е работата с хореографи, светлинни дизайнери, визуални артисти (не толкова често срещана колаборация в българския частен куклен театър).
Сайт на PUPPET’S LAB https://puppetslab.com/
Частният сектор в сферата на кукления театър в България е много по-голям от изброените в този текст компании. На лице са условия, които оказват влияние на това да чувате някои от посочените театри за първи път – липса на национална стратегия, приоритизираща културата и в частност кукления театър; недостатъчен вътрешен диалог между частните театрални формации; недостиг на културни мениджъри, които да търсят възможности за популяризиране на спектакли и екипи в и извън страната и не на последно място – недостатъчно онлайн присъствие във време, в което аналоговия свят избледнява. От друга страна – предпоставки, които предполагат успешното му развитие са устойчиви национални и международни връзки; експериментални форми, развиващи естетическите търсения на поколения творци и то в други културни, социални и технологични сфери; постоянен творчески екип; гъвкава управленска структура и, разбира се, обединяване на сектора през 2020 г., което предполага повече съвместна дейност и обмяна на опит.
Следете сайта на „КуклАрт“ kuklart.bg за повече информация по темата за частния куклен театър в страната и развитието му.
