Списание „КуклАрт“
По стъпките на образованието за куклен театър в България
Габриела Евстатиева / Теория, история, опит, полемика

С въвеждането на професионално образование за куклен театър в България се постигат положителни промени в облика и качеството на куклената сцена в страната. Както в повечето случаи, когато значимите неща започват като експеримент, така и обучението за куклен театър прави своите първи стъпки през 1962 г., под формата на лабораторни занятия, провеждани във НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“.
Контекст и причини за появата на професионално образование по куклен театър в България:
През 1947 г. в България се наблюдава формирането на няколко полупрофесионални куклени състава, които работят в големите градове, като София и Пловдив. През следващата 1948 г. започва така нареченото Националното одържавяване на частните предприятия и банки в страната, в следствие на което се одържавяват и куклените театри. Тази промяна се счита и за началото на професионалния куклен театър у нас. През следващите десет години се появяват куклени театри във всеки по-голям град, което е ясен знак за интереса към това изкуството и нуждата от него. Паралелно с това започват да се появяват куклени формации в читалища, културни домове, детски градини и предприятия, което довежда до друг важен елемент от цялостната картина на кукления театър в страната, а именно необходимостта от професионалисти в тази сфера.
По това време проф. Атанас Илков, който е и един от основателите на висшето образование за куклен театър в страната, е завеждащ секция Куклен театър в Съюза на артистите в България. Неговият професионален поглед над новосъздалата се ситуация го навежда на мисълта, че заради големия интерес към кукленото изкуство се появяват много хора, които нямат опит в сферата, което респективно би намалило художественото качество на представленията.
Така през 1962 г. проф. Атанас Илков обсъжда идеята за нуждата от професионално образование за куклен театър с тогавашния ректор на ВИТИЗ[1], Желчо Мандаджиев. Положителният отговор дава началото на висшето образование за куклен театър в страната. В началото се сформира малък отдел за куклен театър, като част от катедрата по актьорско майсторство. Последват промени в програмите на различни преподаватели от драматичната школа, които откриват специфични особености в техниките на кукленото изкуство и в процеса на комуникиране на актьора с куклата. Основните предмети се свеждат до „Кукловодство“, „Актьорско майсторство“ с преподаватели проф. Атанас Илков и проф. Николина Георгиева и „Технология за куклен театър“ водена от архитект Иван Цонев.
През следващите десетилетия куклената специалност се развива в положителна посока. Въвеждат се предмети, които обогатяват тяхната театрална култура „Детска литература“ „Психология на детето“. Започват да се подготвят кадри по режисура за куклен театър, сценографи за куклен театър и дори се въвежда и театрознание за куклен театър. Преподавателите по различните дисциплини са специалисти в своята сфера получили образованието си в чужбина и по-конкретно в Чехия, която е известна със своите традиции в кукления театър.
Идеи и ценности на професионалното обучение за куклен театър:
Процесът на обучение е бил в посока на различни търсения в кукленото изкуство. Това води до едно по-задълбочено вникване в спецификата на куклеността, което развива въображението на кукления актьор и това го различава от актьора в драматичния театър. Набляга се на връзката между актьора и куклата, как те взаимодействат помежду, което изисква сериозна концентрация и освобождаване на сетивата, за да се получи магията на кукления театър.
Думата, която е била водеща през първата години от обучението е била импровизация. Дава се свободата на въображението и на чистия жест и емоция, които да достигнат чувството на детската невинност и инстинкт. Актьорите играят, пеят, свирят, танцуват и създават вдъхновяващи дори и за самите тях сцени и етюди.
Много от нещата, които са били свързани с първоначалните стъпки на кукленото изкуство са се запазили и до днес в НАТФИЗ, като метод на обучение в програмите. Това са упражненията с ръце, импровизираните кукли, които самите актьори си правят и театър на сенките. По този начин преподавателите развиват най-пълноценно талантите на младите поколения куклени актьори.
Специалности и специфики на обучението за куклен театър:
В своята над петдесет годишна история катедра „Актьорство и режисура за куклен театър“ се развива и усъвършенства с цел подобряване на професионалното обучение за куклен театър. В програмата за обучение са включени всички видове системи кукли, което е следствие на затвърдилите професионалния си опит преподаватели и гост преподавател. В магистърските програми са въведени дисциплини като „Образователен и терапевтичен куклен театър“ и „Режисура в куклено-театралните практики“. След 2000-та година различни преподаватели предлагат избираеми предмети, които обогатяват обучението по специалността.
На този етап в обучението по куклен театър в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ е възможно придобиване на бакалавърска степен по специалността „Актьорство за куклен театър“, която следва педагогическия метод на теоретичното и практическото образование. В нейната програма са съчетани световното куклено изкуство и спецификата на българската куклено-театрална школа, цели се подготовка на високо квалифицирани актьори за куклен театър, които имат практически умения и теоретични познания, за да продължат професионалната си работа в куклени театри или на свободна практика. В процесът на обучение студентите заедно с преподавателите работят в три основни направления: Изграждане на художествен, сценичен образ чрез театрална кукла; изграждане на художествен, сценичен образ чрез взаимодействие актьор и театрална кукла; изграждане на художествен, сценичен образ в драматичен план, без театрална кукла.
В интервю на автора с ръководителят на бакалавърската степен доц. д-р Константин Каракостов, той споделя: „Обучението за Куклен театър в НАТФИЗ в момента е на изключително високо ниво, което се доказва от успехите на възпитаниците от специалност „Актьорство за куклен театър“, които печелят престижни награди на много международни форуми и фестивали. Абсолвентите завършили тази специалност за желани артисти в професионални куклени и драматични театри в цяла България.“
Приемни изпити и форма на обучение по куклен театър:
Формата на обучение за специалността „Актьорство за куклен театър“ е редовна, а продължителността ѝ е четири години. Всяка година различен научен ръководител взима клас, като в него освен актьори се приемат и режисьори, които в периода на обучението си работят заедно с актьорите. В Академията са поканени да ръководят класове: проф. Румен Рачев, проф. Жени Пашова, проф. Боньо Лунгов и доц. д-р Константин Каракостов. Ръководителите на магистърските програми „Режисура в куклено-театралните практики“, която продължава година и половина и „Образователен и терапевтичен куклен театър“ с продължителност година са проф. Славчо Маленов и проф. Румен Рачев.
Приемните изпити за бакалавърска степен по „Актьорство за куклен театър“ са разделени в три кръга, като всеки един от тях се стреми да провокира кандидат-студентите да покажат възможностите си. В първия кръг кандидатът изпълнява сценична задача върху материал по свои избор. Вторият кръг е проверка на пластичните и музикалните възможности на кандидата. Третият кръг се състои от две части, като в първата кандидатът трябва да създаде кукла от предоставените му материали и да направи кратка сцена с нея. Втората част е разговор с комисия и задаване на специфични задачи, които кандидатът трябва да изпълни. Подготовката за подобен тип изпити е задължителна и изисква до голяма степен мотивация и отношение на кандидатстващите към кукленото изкуство и театъра, като цяло.
Бъдеще и развитие на професионалното обучение за куклен театър в НАТФИЗ „Кръстьо Срафов“:
Важно на този етап в обучението за куклен театър в академията е хабилитирането на млади преподаватели, които да заменят педагозите в пенсионна възраст. Това се случва поетапно, чрез предаване на опита от по-възрастните към младите и затова ключова роля имат асистентите на преподавателите, които помагат в обучението на студентите. Голяма част от тези асистенти са докторанти в Академията и се предполага, че след това ще заемат своите места като ръководители. Всеки един от тях притежава нужните качества, има своите творчески възгледи и възможност да допринесе за развитието на катедрата „Актьорство и режисура за куклен театър“.
Хъсът и нуждата от експерименти в куклената специалност са се запазили от самото ѝ създаване до днес. Знанията и педагогическите методи се предават на следващите поколения, които на свои ред са готови да развиват и обогатяват научено, както и да го предават на новите студенти.
Младите таланти търсят своята реализация в държавните куклени театри, но има и такива, които след това се насочват към свободната сцена и работят в своя стилистика и естетика. Чувството за общност е повече от необходимо, за да се запазят традициите и ценностите и да се предават в поколенията напред.
Бележка: Кандидатстудентските изпити за всички специалности в НАТФИЗ се провеждат всяка година в началото на месец септември. Семестриалната такса за студенти с българско гражданство е 825 лв. за бакалаври и 875 лв. за магистри. За чуждестранни студенти бакалавърската и магистърската семестриалната такса е 4000 евро. Повече информация за кандидатстване можете да получите на сайта на академията http://natfiz.bg/ или на тел: + 359 (2) 9231 272 – главен експерт „Студенти“, както и на тел: +359 (2) 9231 233 – Eксперт международно сътрудничество „Сценични изкуства“.
[1] С Решение на Народното събрание от 21.07.1995 г. Висшия институт за театрално изкуство е преобразуван в академия и получава названието Национална академия за театрално и филмово изкуство „Кръстьо Сарафов“ (НАТФИЗ).
